Ontevreden over uw behandeling?
Tandprothetici die bij de ONT zijn aangesloten, werken volgens de professionele standaard en onderschrijven de gedragsregels voor tandprothetici. Voor goede zorg en voorlichting bent u bij een ONT-tandprotheticus dan ook aan het juiste adres. De ONT-tandprotheticus is de expert voor het aanmeten en vervaardigen van protheses die uit de mond te nemen zijn. Hij of zij oefent een wettelijk erkend beroep uit en heeft zowel de nieuwste technische als medische kennis.
De patiënt staat bij de ONT-tandprotheticus op de eerste plaats, maar toch kunnen zich onverhoopt situaties voordoen waarover u niet tevreden bent, of waarover u een klacht wilt indienen. Controleert u hiervoor eerst of uw tandprotheticus is aangesloten bij de ONT.
- Bespreek het met uw tandprotheticus.
Indien u ontevreden bent of een klacht wilt indienen, dan is het van belang dat u dit eerst met uw behandelend tandprotheticus bespreekt. Wellicht kunt u samen toch tot een oplossing komen. Indien dit niet lukt, zal de tandprotheticus u doorverwijzen naar het Tandheelkundig Informatie Punt (TIP). - Neem contact op met het Tandheelkundig Informatie Punt (TIP)
Heeft u een vraag over een rekening of begroting? Over de gang van zaken in de praktijk of een behandeling? Bezoekt u dan de website kunstgebit.nl of allesoverhetgebit.nl. Staat het antwoord op uw vraag niet op een van deze websites stel dan uw vraag via het TIP-formulier op de website allesoverhetgebit.nl. De medewerkers van het TIP geven graag antwoord op uw vraag of verwijzen u door indien dit nodig is.
Heeft u een klacht over uw tandprotheticus en komt u er samen niet uit? Dan kunt u hiervoor ook contact opnemen met het TIP. De Adviseurs Klachten van het TIP kunnen u tips en adviezen geven voor de afhandeling van uw klacht. Bij klachten over tandprothetici die lid zijn van de ONT kunnen zij u ook doorverwijzen naar het klachtenformulier van de ONT en u desgewenst helpen bij het invullen van dit formulier.
Voor vragen over vergoedingen van tandprothetische zorg kunt u het beste contact opnemen met uw zorgverzekeraar. Zij kunnen u precies vertellen welke tandheelkundige zorg vergoed wordt binnen uw polis.
Bezoekt u ook de site kunstgebit.nl voor meer informatie over het kunstgebit. - Bent u er niet uitgekomen? Maak gebruik van de ONT-klachtenformulier.
Na het invullen van het klachtenformulier wordt uw klacht in behandeling genomen door een klachtenfunctionaris. Dit is een onafhankelijke bemiddelaar die de partijen op diens verzoek bijstaat. De klachtenfunctionaris is neutraal en bemiddelt tussen de klager en de beklaagde tandprotheticus. De klachtenfunctionaris handelt naar eigen inzicht, is onafhankelijk en hoeft geen verantwoording af te leggen aan de tandprotheticus. De klachtenfunctionaris gaat volgens een vaste procedure en op een zorgvuldige en vertrouwelijke manier om met alle gegevens met betrekking tot de klacht. Aan de bemiddeling door een klachtenfunctionaris zijn voor de patiënt geen kosten verbonden. - Bemiddeling van klachtenfunctionaris niet gelukt? Wat u verder kunt doen.
Indien bemiddeling door de klachtenfunctionaris niet tot het gewenste resultaat leidt, kunt u ervoor kiezen een gerechtelijke procedure te starten. Een andere, meer laagdrempelige mogelijkheid is de Geschilleninstantie Mondzorg*. Deze geschilleninstantie is door alle beroepsorganisaties in de Mondzorg opgericht. De geschillencommissie doet uitspraak waar beide partijen zich aan moeten houden. De geschillencommissie is gerechtigd uitspraak te doen in zaken met een schadebedrag tot maximaal € 25.000,-. Voor het indienen van een geschil is een patiënt griffiegeld verschuldigd aan de Geschilleninstantie Mondzorg. De hoogte van het griffiegeld bedraagt € 75,-. Het griffiegeld dient te worden voldaan binnen vijf dagen nadat het geschil is ingediend.