Campagne ‘De Mond Niet Vergeten’ van start!

Initiatief van tandartsen, mondhygiënisten en tandprothetici
In radiospotjes en op de socialmediakanalen vraagt de stichting De Mond Niet Vergeten!, een initiatief van KNMT, NVM-Mondhygiënisten en ONT, aandacht voor de mondverzorging van kwetsbare ouderen. Iedere dag haar legpuzzel, elke dag haar radioprogramma, elke dag haar middagdutje… Maar poetst moeder ook elke dag haar tanden?

Test en praktische informatie
De boodschap richt zich specifiek op de mantelzorgers van 50-70 jaar, omdat zij degenen zijn die een beeld hebben of kunnen krijgen van de mondverzorging van hun vader of moeder. Mantelzorgers worden uitgenodigd een test te doen op de website demondnietvergeten.nl, waar zij ook praktische informatie krijgen over hulp bij de mondverzorging van ouderen in de thuissituatie.

Met deze campagne willen we mantelzorgers en ouderen bewust maken van het belang van dagelijkse mondverzorging, informeren over de mogelijkheden en ze tot actie aanzetten.

Toolkit voor mondzorgverleners
Naast radiospotjes, online reclames en de QuickScan is er ook een toolkit beschikbaar met materialen die te gebruiken zijn door (mond)zorgverleners, relevante verenigingen en zorgkoepel(s), zoals:

  • een persbericht voor lokale media 
  • berichten en afbeeldingen voor social media 
  • e-magazine met ervaringsverhalen en praktische tips
  • artikelen voor de websites, nieuwsbrieven en vakbladen 
  • meest gestelde vragen en antwoorden

De toolkit is te vinden op demondnietvergeten.nl/campagne. Met deze middelen kan in de eigen praktijk en binnen samenwerkingsverbanden een bijdrage worden geleverd aan de campagne.

Meer dan de helft van de 80-plussers gaat niet op controle
De groep kwetsbare ouderen wordt met name gekenmerkt door lichamelijke en psychische aandoeningen, die zich uiten in een afnemende zelfredzaamheid en mobiliteit. Het gevolg is een slechtere mondverzorging en het minder vaak bezoeken van de tandarts, mondhygiënist of tandprotheticus. Van  de 75- tot 80-jarigen gaat 1 op 3 niet meer jaarlijks naar de mondzorgverlener. Bij 80-plussers is dat zelfs 54 procent, blijkt uit onderzoek. En dat kan leiden tot ernstige mondproblemen, zoals cariës, ontstekingen en afgebroken elementen, die lichamelijk en sociaal grote gevolgen kunnen hebben.

Subsidie van VWS
De grootscheepse campagne is mogelijk gemaakt dankzij een subsidie van het ministerie van VWS. Bureau Diversions heeft het project zodanig uitgewerkt dat mantelzorgers, en kwetsbare ouderen zelf, op een laagdrempelige manier geïnformeerd worden over het belang van een goede mondgezondheid. Want die is ook op latere leeftijd medebepalend voor de kwaliteit van leven.

Vragen over deze campagne?
Op de website staat al verschillende vragen en antwoorden op een rij. Mailen kan uiteraard ook via: contact@demondnietvergeten.nl.

Samen zetten we het belang van mondzorg bij kwetsbare ouderen op de kaart!